Love4Math

Πρόσθεση και Αφαίρεση Ρητών Αριθμών - Β' Μέρος

ΘΕΩΡΙΑ

ΑΠΑΛΟΙΦΗ ΠΑΡΕΝΘΕΣΕΩΝ

Πώς κάνουμε απαλοιφή παρενθέσεων;

Για να κάνουμε απαλοιφή παρενθέσεων μας ενδιαφέρει τοπρόσημο που υπάρχει μπροστά από τηνπαρένθεση. Αν το πρόσημο είναι+,\pmb{+},τότε ο αριθμός κρατάει τοπρόσημο που έχει. Αν το πρόσημο είναι,\pmb{-},τότε ο αριθμόςαλλάζει πρόσημο.

Παραδείγματα:

  +  (+  1)=+  1\;+\;(+\;1)=+\;1

αφού μπροστά από τηνπαρένθεση υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},τότε ο αριθμός  +  1\;+\;1θα κρατήσει το πρόσημο που έχει.

  +  (  3)=  3\;+\;(-\;3)=-\;3

αφού μπροστά από τηνπαρένθεση υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},τότε ο αριθμός    3\;-\;3θα κρατήσει το πρόσημο που έχει.

    (+  6)=  6\;-\;(+\;6)=-\;6

αφού μπροστά από τηνπαρένθεση υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},τότε ο αριθμός  +  6\;+\;6 θα αλλάξει πρόσημο.

    (  8)=+  8\;-\;(-\;8)=+\;8

αφού μπροστά από τηνπαρένθεση υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},τότε ο αριθμός    8\;-\;8θα αλλάξει πρόσημο.

    Παρατηρήσεις:
  • Όταν μπροστά από μια παρένθεσηδεν υπάρχει πρόσημο αυτό σημαίνει ότι το πρόσημο είναι+.\pmb{+}.
Β' ΜΕΡΟΣ - ΜΕ ΠΑΡΕΝΘΕΣΕΙΣ

Πώς κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση μεταξύ δύο ρητών αριθμών όταν έχουμε παρενθέσεις;

Για να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε δύορητούς αριθμούς οι οποίοι βρίσκονται μέσα σεπαρενθέσεις, πρώτα θα κάνουμε απαλοιφή παρενθέσεων για τον κάθε αριθμό ξεχωριστά και μετά θα συνεχίσουμε την πράξη, όπως μάθαμε στοα' μέροςτης ενότητας αυτής.

Παραδείγματα:

1)  (+  6)(+  2)=+  62=+  41)\;(+\;6)-(+\;2)=+\;6-2=+\;4

Αφού μπροστά από την παρένθεση του(+  6)(+\;6)δεν υπάρχει πρόσημο, τότε σημαίνει ότι υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},και άρα ο αριθμός66θα κρατήσει το πρόσημο που έχει. Ενώ επειδή μπροστά από την παρένθεση του(+  2)(+\;2)υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},ο αριθμός22θα αλλάξει πρόσημο. Τώρα αφού έχουμε βγάλει τις παρενθέσεις θα κάνουμε τηνπράξη μεταξύ δύο ετερόσημων αριθμών.

2)  (+  1,2)+(  2,5)=1,22,5=3,72)\;(+\;1,2)+(-\;2,5)=-1,2-2,5=-3,7

Αφού μπροστά από την παρένθεση του(+  1,2)(+\;1,2)υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},ο αριθμός1,21,2θα αλλάξει πρόσημο. Ενώ επειδή μπροστά από την παρένθεση του(  2,5)(-\;2,5)υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},ο αριθμός2,52,5θα κρατήσει το πρόσημο που έχει. Τώρα αφού έχουμε βγάλει τις παρενθέσεις θα κάνουμε τηνπράξη μεταξύ δύο ομόσημων αριθμών.

3)  3)\;   (  13  )+(  16  )=+  1316=+  2616=+  16-\;(-\;\frac{1}{3}\;)+(-\;\frac{1}{6}\;)=+\;\frac{1}{3}-\frac{1}{6}=+\;\frac{2}{6}-\frac{1}{6}=+\;\frac{1}{6}

Αφού μπροστά από την παρένθεση του(13)(- \frac{1}{3})υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},το κλάσμα13\frac{1}{3}θα αλλάξει πρόσημο. Ενώ επειδή μπροστά από την παρένθεση του(16)(-\frac{1}{6}) υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},το κλάσμα16\frac{1}{6}θα κρατήσει το πρόσημο που έχει. Τώρα αφού έχουμε βγάλει τις παρενθέσεις, παρατηρούμε ότι τα κλάσματα είναι ετερώνυμα και άρα πρώτα θα τα κάνουμε ομώνυμα. Τέλος θα κάνουμε την πράξη μεταξύ δύο ετερόσημων αριθμών.

4)  (+  0)  +  (+  3,5)  =  0  +  3,5=  +  3,54)\;(+\;0)\;+\;(+\;3,5)\;=\;0\;+\;3,5=\;+\;3,5

Αφού μπροστά από την παρένθεση του(+  0)(+\;0)δεν υπάρχει πρόσημο, τότε σημαίνει ότι υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},και άρα ο αριθμός00θα κρατήσει το πρόσημο που έχει. Ομοίως επειδή μπροστά από την παρένθεση του(+  3,5)(+\;3,5)υπάρχει το πρόσημο+,\pmb{+},και ο αριθμός3,53,5θα κρατήσει το πρόσημο που έχει. Τώρα αφού έχουμε βγάλει τις παρενθέσεις θα κάνουμε την πράξη με το0.0.

5)  5)\;   (+  25  )(  415  )=25+415=  615+415=215-\;(+\;\frac{2}{5}\;)-(-\;\frac{4}{15}\;)=-\frac{2}{5}+\frac{4}{15}=-\;\frac{6}{15}+\frac{4}{15}=-\frac{2}{15}

Αφού μπροστά από την παρένθεση του(+25)(+\frac{2}{5})υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},το κλάσμα25\frac{2}{5}θα αλλάξει πρόσημο. Ομοίως επειδή μπροστά από την παρένθεση του(415)(-\frac{4}{15})υπάρχει το πρόσημο,\pmb{-},και το κλάσμα415\frac{4}{15}θα αλλάξει πρόσημο. Τώρα αφού έχουμε βγάλει τις παρενθέσεις, παρατηρούμε ότι τα κλάσματα είναι ετερώνυμα και άρα πρώτα θα τα κάνουμε ομώνυμα. Τέλος θα κάνουμε την πράξη μεταξύ δύο ετερόσημων αριθμών.

ΛΥΜΕΝΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Να κάνεις απαλοιφή παρενθέσεων:α)  (+  8)=α)\; ( +\; 8 ) = β)+(  12)=β)\, + ( -\; 12 ) = γ)(+  5)=γ)\, - ( +\; 5 ) = δ)(  9)=δ)\, - (-\; 9 ) = ε)+(  0)=ε)\, + ( -\; 0 ) = στ)+(  30)=στ)\, + ( -\; 30 ) = ζ)(  11)=ζ)\, (-\; 11 ) = η)(+  0)=η)\, - ( +\; 0) =
Να κάνεις τις πράξεις:α)  (  3)+(  9)=  α)\; ( -\; 3 ) + ( -\; 9 ) = \;β)  (+  10,2)(  5)=  β)\, -\; ( +\; 10,2 ) - (-\; 5 ) = \;γ) γ)   (+  27)+(+  67)   \, -\; ( +\; \frac{2}{7} ) + ( +\; \frac{6}{7} )\; =   = \;δ)+  (+  7,1)(+  0)=  δ)\, +\; ( +\; 7,1 ) - (+\; 0 ) = \;ε) ε) (  45)(+  110)   \, ( -\; \frac{4}{5} ) - ( +\; \frac{1}{10} )\; =   = \;στ)(+  8)+(  6)=  στ)\, ( +\; 8 ) + (-\; 6 ) = \;ζ) ζ)   (  53)(  23)   \, -\; ( -\; \frac{5}{3} ) - ( -\; \frac{2}{3} )\; = =

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ