Love4Math

Πρόσθεση και Αφαίρεση Ρητών Αριθμών - Α' Μέρος

ΘΕΩΡΙΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Πώς κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση μεταξύ δύο ρητών αριθμών;

Η πρόσθεση και η αφαίρεση δύο ρητών αριθμών είναι μια ενότητα που δυσκολεύει αρκετά τα παιδιά. Αυτό συμβαίνει γιατί ουσιαστικά η αφαίρεση δύο αριθμών μπορεί να θεωρηθεί και ως ηπρόσθεση ενός αριθμού με τον αντίθετο του άλλου.

Παράδειγμα:

  3    5  =  (+3)    (+5)  =  (+3)  +  (5)\;3\;-\;5\;=\;(+3)\;-\;(+5)\;=\;(+3)\;+\;(-5)

Οπότε δεν θα λάβουμε υπόψιν αν η πράξη που έχουμε να κάνουμε είναι πρόσθεση ή αφαίρεση, διότι το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι αν ηπράξη που έχουμε να κάνουμε είναι μεταξύ δύο ομόσημων ή ετερόσημων αριθμών. Στο α' μέρος θα δούμε παραδείγματα χωρίς παρενθέσεις και στο β' μέρος θα δούμε παραδείγματα μεπαρενθέσεις.

Α' ΜΕΡΟΣ - ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΕΙΣ

Πώς κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση μεταξύ δύο ομόσημων αριθμών;

Για να κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση μεταξύ δύο ομόσημων αριθμών προσθέτουμε τις απόλυτες τιμές τους και βάζουμε το κοινό πρόσημο.

Παραδείγματα:

Ακέραιοι

  +  1+2=+  3\;+\;1+2=+\;3

Θα κάνουμε πρόσθεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό3.3.Το τελικό πρόσημο θα είναι τοκοινό τους πρόσημο, δηλαδή το+.\pmb{+}.

  35=8\;-3-5=-8

Θα κάνουμε πρόσθεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό8.8.Το τελικό πρόσημο θα είναι τοκοινό τους πρόσημο, δηλαδή το.\pmb{-}.

Δεκαδικοί

  +  3,5+4,2=+  7,7\;+\;3,5+4,2=+\;7,7

Θα κάνουμε πρόσθεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό7,7.7,7.Το τελικό πρόσημο θα είναι τοκοινό τους πρόσημο, δηλαδή το+.\pmb{+}.

    0,66,3=  6,9\;-\;0,6-6,3=-\;6,9

Θα κάνουμε πρόσθεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό6,9.6,9.Το τελικό πρόσημο θα είναι τοκοινό τους πρόσημο, δηλαδή το.\pmb{-}.

Κλάσματα

+  13+25=+1115\,+\;\frac{1}{3}+\frac{2}{5}=+\,\frac{11}{15}

Πρώτα θα κάνουμε τα κλάσματαομώνυμα οπότε έχουμε:+13+25=+515+615.+\,\frac{1}{3}+\frac{2}{5}=+\,\frac{5}{15}\,+\,\frac{6}{15}.

Θα κάνουμε πρόσθεση τα δύο κλάσματα χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε το κλάσμα1115.\frac{11}{15}.Το τελικό πρόσημο θα είναι τοκοινό τους πρόσημο, δηλαδή το+.\pmb{+}.

1238=78\,-\,\frac{1}{2}-\frac{3}{8}=-\,\frac{7}{8}

Πρώτα θα κάνουμε τα κλάσματαομώνυμα οπότε έχουμε:1238=48  38.\,-\,\frac{1}{2}-\frac{3}{8}=-\,\frac{4}{8}\;-\,\frac{3}{8}.

Θα κάνουμε πρόσθεση τα δύο κλάσματα χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε το κλάσμα78.\frac{7}{8}.Το τελικό πρόσημο θα είναι τοκοινό τους πρόσημο, δηλαδή το.\pmb{-}.

Πώς κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση μεταξύ δύο ετερόσημων αριθμών;

Για να κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση μεταξύ δύο ετερόσημων αριθμών αφαιρούμε τις απόλυτες τιμές τους και βάζουμε το πρόσημο του μεγαλύτερου κατά απόλυτη τιμή αριθμού.

Παραδείγματα:

Ακέραιοι

  +  12=  1\;+\;1-2=-\;1

Θα κάνουμε αφαίρεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό1.1.Επειδή ο αριθμός22είναι μεγαλύτερος κατά απόλυτη τιμή από τον αριθμό11και έχει το πρόσημο,\pmb{-},τότε το τελικό πρόσημο θα είναι.\pmb{-}.

    3+5=+  2\;-\;3+5=+\;2

Θα κάνουμε αφαίρεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό2.2.Επειδή ο αριθμός55είναι μεγαλύτερος κατά απόλυτη τιμή από τον αριθμό33και έχει το πρόσημο+,\pmb{+},τότε το τελικό πρόσημο θα είναι+.\pmb{+}.

Δεκαδικοί

    3,5+4,2=+  0,7\;-\;3,5+4,2=+\;0,7

Θα κάνουμε αφαίρεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό0,7.0,7.Επειδή ο αριθμός4,24,2είναι μεγαλύτερος κατά απόλυτη τιμή από τον αριθμό3,53,5και έχει το πρόσημο+,\pmb{+},τότε το τελικό πρόσημο θα είναι+.\pmb{+}.

  +  0,66,3=  5,7\;+\;0,6-6,3=-\;5,7

Θα κάνουμε αφαίρεση τους δύο αριθμούς χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε τον αριθμό5,7.5,7.Επειδή ο αριθμός6,36,3είναι μεγαλύτερος κατά απόλυτη τιμή από τον αριθμό0,60,6και έχει το πρόσημο,\pmb{-},τότε το τελικό πρόσημο θα είναι.\pmb{-}.

Κλάσματα

+1325=115\,+\,\frac{1}{3}-\frac{2}{5}=-\,\frac{1}{15}

Πρώτα θα κάνουμε τα κλάσματαομώνυμα οπότε έχουμε:+1325=+515615.\,+\,\frac{1}{3}-\frac{2}{5}=+\,\frac{5}{15}\,-\frac{6}{15}.

Θα κάνουμε αφαίρεση τα κλάσματα χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε το κλάσμα115.\frac{1}{15}.Επειδή το κλάσμα615\frac{6}{15}είναι μεγαλύτερο κατά απόλυτη τιμή από το κλάσμα515\frac{5}{15}και έχει το πρόσημο,\pmb{-},τότε το τελικό πρόσημο θα είναι.\pmb{-}.

12+38=18\,-\,\frac{1}{2}+\frac{3}{8}=-\,\frac{1}{8}

Πρώτα θα κάνουμε τα κλάσματαομώνυμα οπότε έχουμε:12+38=48+38.\,-\,\frac{1}{2}+\frac{3}{8}=-\,\frac{4}{8}\,+\,\frac{3}{8}.

Θα κάνουμε αφαίρεση τα κλάσματα χωρίς να λάβουμε υπόψιν τα πρόσημά τους, οπότε έχουμε το κλάσμα18.\frac{1}{8}.Επειδή το κλάσμα48\frac{4}{8}είναιμεγαλύτερο κατά απόλυτη τιμή από το κλάσμα38\frac{3}{8}και έχει το πρόσημο,\pmb{-},τότε το τελικό πρόσημο θα είναι.\pmb{-}.

    Παρατηρήσεις:
  • Όταν ο ένας από τους δύο αριθμούς είναι το0,0,τότε το αποτέλεσμα είναι ο άλλος αριθμός.

    0+3=+  3,0+3=+\;3,03=  3,0-3=-\;3,  30=  3,-\;3-0=-\;3,  3+0=  3.-\;3+0=-\;3.

  • Αν δεν γνωρίζεις πως μετατρέπουμε τα ετερώνυμα κλάσματα σεομώνυμα δες την ενότητα:Ομώνυμα και Ετερώνυμα Κλάσματα.

ΛΥΜΕΝΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Να κάνεις τις πράξεις:α)+  3  +  8  =α)\, +\; 3\; +\; 8\; = β)  6  + 1  =β)\, -\; 6\; +\ 1\; = γ)5    4  =γ)\, -\, 5\; -\; 4\; = δ)0    7  =δ)\, 0\; -\; 7\; = ε)+10    8  =ε)\, +\: 10\; -\; 8\; = στ)2  +  5  =στ)\, -\: 2\; +\; 5\; = ζ)11  +  0  =ζ)\, -\: 11\; +\; 0\; = η)12    9  =η)\, -\: 12\; -\; 9\; =
Να κάνεις τις πράξεις:α)  3,6  +  2,9  =α)\, -\; 3,6\; +\; 2,9\; = β)  6,4   1,3  =β)\, -\; 6,4\; -\ 1,3\; = γ)7,6    9,5  =γ)\, 7,6\; -\; 9,5\; = δ)10,2  +  1,2  =δ)\, 10,2\; +\; 1,2\; = ε)+12,3    0  =ε)\, +\: 12,3\; -\; 0\; = στ)0,6    3,6  =στ)\, -\: 0,6\; -\; 3,6\; = ζ)0  +  2,5  =ζ)\, 0\; +\; 2,5\; = η)7,4  +  8,9  =η)\, -\: 7,4\; +\; 8,9\; =
Να κάνεις τις πράξεις:α)α)+  2757  \, +\; \frac{2}{7} - \frac{5}{7}\; = = β)β)  1343  \, -\; \frac{1}{3} - \frac{4}{3}\; = = γ)γ)  34+18  \, -\; \frac{3}{4} + \frac{1}{8}\; = = δ)  0  δ) \; 0\;   611   -\; \frac{6}{11}\; = = ε)ε)56+12  \, \frac{5}{6} + \frac{1}{2}\; = = στ)στ)  25+710  \, -\; \frac{2}{5} + \frac{7}{10}\; = = ζ)ζ)  38  +  \, -\; \frac{3}{8}\; +\; 0  = 0\; =

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ